Dags för skolkonsert! Skrika- breathe

av | nov 22, 2019 | 0 Kommentarer

DAGS FÖR SKOLKONSERT!

Av Shân, gymnasielärare

I gråaste november är det trevligt för elever och personal att komma bort en stund från skolan och göra något annorlunda. Att se andra ungdomar sjunga, spela instrument, dansa och framföra egna och andras låtar är alltid en intressant upplevelse. Kanske känner man igen en gammal klasskamrat eller ett gammalt ex? Det är inte bara den musikaliska upplevelsen som kan vara intressant alltså…..

Karolinska gymnasiets estetelever bjöd traditionsenligt tillsammans med Svenska kammarorkestern på en 45 minuters kortversion av årets konsert SKRIKA för skolelever i Örebro län. Jag bokade biljetter till våra åk 1 och 3 elever samt till skolans personal. Åk 2 kunde inte vara med p g a att de hade praktik. Konserten gick av stapeln på Örebro konserthus.

Redan vid lunchtid på onsdagen började förväntningarna att skruvas upp. En musikintresserad trea funderade över om man kanske skulle få höra lite Lasse Stefanz på konserten, medan Johannes nog hoppades på lite rockigare nummer.

konsert3.jpg

Väl framme vid konserthuset var det dags att mingla i foajen innan konserten började.

konsert1.jpg

Tummen upp från två music lovers!

konsert7.jpg

Always look on the bright side of life!

Dags för konsert! Alla har intagit sina platser och det är dags för föreställningen att börja.

konsert4.jpg

När vi går på konsert och tittar på liveframföranden av människor som skapar musikaliska upplevelser tillsammans  påminns vi om den enorma kraften som musiken har att påverka vårt stämningsläge. Temat för konserten var BREATHE och vi fick en musikalisk påminnelse om hur viktigt det är att andas. Konsertens innehåll pendlade mellan ljus och mörker, mellan lugna låtar och kraftfulla svängiga nummer varvat med dikter som lästes högt med många anspelningar på vikten att rycka upp sig och att våga vara sig själv istället för en blek kopia av någon annan.

Ett härligt nummer som framfördes av två duktiga sångare var Bright Side av Eric Idle från Monty Pythongänget. Texten är bara så bra och den sätter sig som en smäck:

If life seems jolly rotten There’s something you’ve forgotten And that’s to laugh and smile and dance and sing When you’re feeling in the dumps

Don’t be silly chumps Just purse your lips and whistle, that’s the thing

And always look on the bright side of life Always look on the light side of life

Åhörarna applåderade entusiastiskt och rörde sig glatt till musiken. Man kände hur den positiva energin genomsyrade lokalen medan dans, sång och recitationer avlöste varandra på scenen.  Mörka skuggor flög iväg och visst kändes november lite ljusare när man klev ut ur konserthallen och möttes av karaktäristiskt novemberväder.

Innan våra vägar skiljdes åt för dagen passade jag på att göra en kort intervju med Musa och Noah, två av våra Åk 1 elever.

konsert2.jpg

Noah uppskattade att konserten hade många dikter som handlade om livet och att man ska våga vara sig själv. Musa gillade att se folk våga uppträda  på scenen och ha roligt tillsammans. På frågan om vilket nummer han tyckte bäst om blev svaret ”det sista numret” vilket var den svängiga godingen September Song av Earth, Wind and Fire där vi återigen påmindes om temat för årets upplaga av SKRIKA:

Do you remember the 21st night of September

Love was changing the minds of pretenders

While chasing the clouds away