Proffsgymnasiet

Frågor & Svar

Vanliga frågor och svar

VAR LIGGER SKOLAN?

I området Berglunda i Örebro.  En stor och växande industri- och företagsby där många av skolans samarbetspartner har sina lokaler.

HUR LÅNGA ÄR SKOLDAGARNA?

Ungefär från 08.30 till 14.30. Vi har aldrig några håltimmar på schemat så skoldagen består av undervisning. Därför kan man sluta i bra tid på eftermiddagen. Många elever pendlar till andra orter i länet och om man slutar i hyfsad tid på eftermiddagen så kommer man hem tidigare och kan t.ex. träffa kompisar eller göra något annat.

VILKA UTBILDNINGAR HAR NI?

Proffsgymnasiet utbildar inom Fordons- och transportprogrammet samt Industritekniska programmet. Du kan bli lastbilsmekaniker, maskinmekaniker, bilplåtslagare, billackerare eller svetsare.

HAR NI MATSAL?

Ja, vi har matsal och ett tillagningskök. Vi får maten från Sodexo. Vi har varierade maträtter och stort salladsbord till varje lunch.  Har du några mateallergier så löser vi det.

HAR MAN PRAKTIK HOS ER?

Ja det har eleverna. Minst 15 veckors APL (arbetsplatsförlagd utbildning) ingår under 3 år. Det går också att få utökad praktik – då är eleven några veckor mer på ett företag.

Eleven får matersättning för varje praktikdag den är närvarande.

HAR NI VERKSTÄDER?

Ja, det har Proffsgymnasiet. Vi är otroligt stolta över våra verkstäder som är de största och finaste i länet. I de får eleven mycket praktisk kunskap. Det finns även tillhörande teoretiska klassrum till varje verkstadsdel. Omklädningsrum med duschmöjligheter finns för både killar och tjejer. Proffsgymnasiet har även ett elevcafé där man kan köpa en macka eller något gott till fikat.

VAD LÄSER MAN FÖR TEORETISKA ÄMNEN?

Förutom många timmar i verkstäderna med praktiska moment så läser du även teoretiska ämnen:

Svenska 1                            100 poäng

Engelska 5                          100 poäng

Matematik 1 a                    100 poäng

Historia                              50 poäng

Religion                              50 poäng

Samhällskunskap               50 poäng

Naturkunskap                   50 poäng

Idrott och hälsa 1              100 poäng

KAN MAN LÄSA TILL HÖGSKOLEBEHÖRIGHET?

Ja, det kan man. Då läser du också svenska 2 och 3 samt engelska 6.

INGÅR YRKESKLÄDER?

Ja, hos Proffsgymnasiet får du skyddsskor, arbetsbyxa, t-shirt, sweatshirt, samt vinter eller vårjacka. Skyddsskor måste eleverna absolut ha på sig när de är i verkstäderna.